11 Ağustos 2025 PAZARTESİ

Resmî Gazete

Sayı : 32983

YÖNETMELİK

Kırşehir Ahi Evran Üniversitesinden:

KIRŞEHİR AHİ EVRAN ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ

EĞİTİM VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Başlangıç Hükümleri

Amaç ve kapsam

MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Kırşehir Ahi Evran Üniversitesine bağlı enstitüler tarafından yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

(2) Bu Yönetmelik, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen tezli ve tezsiz yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarından oluşan lisansüstü eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,

b) Akademik Takvim: Lisansüstü programlarda bir eğitim-öğretim yılı boyunca yapılacak çalışmaların zamanını gösteren çizelgeyi,

c) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını,

ç) Anabilim/anasanat dalı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde tanımlanan ve eğitim programı bulunan anabilim/anasanat dalını,

d) Anabilim/anasanat dalı akademik kurulu: İlgili anabilim/anasanat dalında fiilen eğitim-öğretim görevi yapan öğretim üyelerinden oluşan kurulu,

e) Anabilim/anasanat dalı başkanlığı: Lisansüstü eğitim-öğretim enstitülerinin ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığını,

f) Anabilim/anasanat dalı kurulu: İlgili anabilim/anasanat dalı başkanı ve bilim dalı başkanlarından oluşan kurulu,

g) Danışman/tez danışmanı: Enstitüde kayıtlı öğrenciye dersler, tez veya dönem projesinde rehberlik etmek üzere tez kurulunca atanan öğretim üyesini; tezsiz programlar için öğretim üyesini veya Senatonun belirlediği niteliklere sahip öğretim elemanını,

ğ) Dönem projesi: Tezsiz yüksek lisans eğitim-öğretimi sırasında öğrencilerin hazırladığı bilimsel araştırma raporunu,

h) Enstitü: Üniversitesiye bağlı lisansüstü eğitim-öğretim yapan enstitüleri,

ı) Enstitü Kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, müdür yardımcıları ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlarından oluşan kurulu,

i) Enstitü Müdürü: Üniversiteye bağlı enstitülerin müdürlerini,

j) Enstitü Yönetim Kurulu: İlgili enstitülerin yönetim kurulunu,

k) İkinci danışman: Lisansüstü eğitim-öğretim yapan öğrencinin tez konusunun özelliği gereği; Enstitü Yönetim Kurulunca atanan, Üniversitede veya başka bir yükseköğretim kurumunda veya Üniversite kadrosu dışından tez konusu ile ilgili en az doktora derecesine sahip kişiyi,

l) İkinci öğretim programı: Örgün eğitim saatleri dışında yapılan eğitimi,

m) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,

n) Rektör: Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Rektörünü,

o) Seminer: Lisansüstü eğitim-öğretim öğrencilerinin ders döneminde hazırladıkları, bilimsel bir konunun incelenip irdelenmesine dayanan ve sözlü olarak sunulup değerlendirilen ve yazılı bir metinden oluşan çalışmayı,

ö) Senato: Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Senatosunu,

p) Tez: Yüksek lisans, doktora, tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık ve sanatta yeterlik eğitiminin amacına yönelik olarak hazırlanan bilimsel çalışmayı,

r) Tez izleme komitesi (TİK): Doktora öğrencisinin tez önerisini değerlendirmek, tez çalışmalarına rehberlik etmek ve yönlendirmek görevini üstlenen komiteyi,

s) Tez yazım kuralları: Enstitü kurulu tarafından kabul edilen ve Üniversite Senatosu tarafından onaylanan tez yazım kurallarını,

ş) TUS: Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavını,

t) Uzaktan öğretim: Öğretim etkinliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı eş ya da farklı zamanlı olarak yürütüldüğü, öğretim elemanları ile öğrencilerin uzaktan etkileşimine dayalı öğretim yöntemini,

u) Yarıyıl: Başlangıç ve bitiş tarihleri her akademik yıl Senato tarafından belirlenen, güz ve bahar yarıyılı dönemlerindeki eğitim-öğretim sürelerini,

ü) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,

v) Yeterlik komitesi: Anabilim/anasanat dalı bünyesinde bulunan ve doktora yeterlik sınavını organize eden ve anabilim dalı/anasanat dalı öğretim üyelerinden oluşan beş kişilik komiteyi,

y) Yeterlik sınavı: Doktora/sanatta yeterlik öğrencisinin bilimsel düşünme, bilimsel/sanatsal yöntemleri özümseme, bağımsız bir araştırmayı yürütebilme yeterliliğini değerlendirmeye yönelik sınavı,

z) YÖKDİL: Yükseköğretim Kurumları Yabancı Dil Sınavını,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Yüksek Lisans Programları

Genel esaslar

MADDE 4- (1) Yüksek lisans programları, öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme yeteneğini kazanmasını sağlar.

(2) Yüksek lisans programları, tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülür.

(3) Tezli ve tezsiz yüksek lisans programları, ilgili anabilim/anasanat dalı kurul kararını içeren anabilim/anasanat dalı başkanlığı başvurusu ve enstitü kurulu önerisi üzerine Senato kararı ve YÖK onayı ile açılır.

(4) Tezli yüksek lisans programından, tezsiz yüksek lisans programına geçiş, adayın başvurusu ile bu başvurunun ilgili anabilim/anasanat/bilim dalı kurul kararı ve Enstitü Yönetim Kurulu tarafından onaylanması ile yapılır. Bu konudaki diğer hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(5) YÖK kararı üzerine yükseköğretim kurumlarında; öğretim elemanı ve öğrencilerin aynı mekânda bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü lisansüstü uzaktan öğretim programları açılabilir. Uzaktan öğretim programlarının açılabileceği alanlar, uzaktan öğretim yoluyla verilecek dersler ve kredi ile AKTS kredi miktarları, ders materyallerinin hazırlanması, sınavların yapılma şekli, yükseköğretim kurumları arasında bu amaçla yapılacak protokoller ile uzaktan öğretime ilişkin diğer hususlar YÖK tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda yürütülür.

(6) Lisansüstü programlara yabancı uyruklu öğrencilerin kabulüne ilişkin esaslar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Başvuru ve kabul

MADDE 5- (1) Yüksek lisans programlarına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları ve başvurduğu programın puan türünde ALES’ten en az 55 veya YÖK tarafından eşdeğerliği kabul edilen bir sınavdan eşdeğer puana sahip olmaları gerekir. Ancak;

a) Konservatuvar programları ile güzel sanatlar fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anasanat ve anabilim dallarına öğrenci kabulünde,

b) Doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının yüksek lisans programlarına başvurularında,

ALES şartı aranmaz. Bu durumda adayların ön değerlendirme ve yerleştirme puanının hesaplanması aşamalarında ALES puanı 70 olarak belirlenir. Ayrıca bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya doktora/sanatta yeterlik/uzmanlık alanından farklı bir alanda başvuru yapabilir.

(2) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmayabilir. ALES puanı istenildiği takdirde taban puan Senato kararı ile belirlenir.

(3) Lisans programlarından mezuniyet aşamasında olan adayların yüksek lisans programlarına başvuru yapıp yapamayacakları, yüksek lisans programlarına başvurularda 55 puanın üzerinde ALES puanı istenip istenmeyeceği ve yüksek lisans programlarına öğrenci kabulüyle ilgili diğer hususlar Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile belirlenir.

(4) Türkçe eğitim yapılan anabilim dallarına başvurularda Yabancı dil puanı istenip istenmeyeceği ile ilgili hususlar Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile belirlenir. Başvuru koşulları arasında yabancı dil puanı istenen anabilim/anasanat dallarında adaylar; YDS, YÖKDİL veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen yabancı dil sınavlarından eşdeğer bir puan almak zorundadır.

(5) Yüksek lisans programlarına sadece ALES puanı sıralamasına göre öğrenci kabul edilebileceği gibi ALES puanına ek olarak lisans not ortalaması, yabancı dil puanı, yazılı ve/veya sözlü olarak yapılacak bilimsel değerlendirme sınavından hangilerinin değerlendirmede dikkate alınacağı Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla belirlenir. Değerlendirme sürecinde, ALES puanının ağırlığı %50'den az olmamak koşuluyla, lisans not ortalaması, Yabancı dil puanı ve değerlendirme sınavının ağırlıkları ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(6) Yabancı dil eğitimi yapılan anabilim/anasanat dallarında, eğitimin yapıldığı yabancı dilde YDS, YÖKDİL veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen dil sınavlarından,  ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen taban ya da eşdeğeri bir dil puanı almak zorunludur.

(7) Konservatuvar programları ile güzel sanatlar fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anasanat ve anabilim dallarındaki öğretim dili Türkçe olan programlarına başvurularda, Devlet hastanesi veya Devlet üniversitesi hastanesinden alınmış sağlık raporu ile belgelenmesi şartıyla;

a) Düzeltilmemiş engeli en az %70 veya düzeltilmiş engeli en az %40 ve üzeri olan işitme engelli adaylarda,

b) Engel düzeyi %50 ve üzeri olmak üzere zihin yetersizliği bulunan engelli adaylarda,

c) Engel düzeyi %40 ve üzeri ''yaygın gelişimsel bozukluk'' (Otizm spektrum bozukluğu/çocukluk otizmi/atipik otizm, Rett Sendromu, Asperger Sendromu) tanısı bulunan engelli adaylarda,

başvuru yapabilmeleri için yabancı dil puanı aranmaz. Bu adaylar yabancı dil puanı olarak Üniversite tarafından aranan yabancı dil taban puanı şartını sağlamış sayılır.

Tezli yüksek lisans programı

MADDE 6- (1) Tezli yüksek lisans programı öğrencinin bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgilere erişme, bilgiyi derleme, yorumlama ve değerlendirme yeteneğini kazanmasını sağlar.

(2) Tezli yüksek lisans programı toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim dönemi güz ve bahar yarıyılı 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dâhil en az sekiz ders ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. Öğrenci, danışman atanmasını izleyen dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi için kayıt yaptırmak zorundadır.

(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden seçilebilir. Ayrıca ilgili anabilim/anasanat dalı kurul kararı ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden en fazla iki ders seçilebilir.

(4) Tezli yüksek lisans programlarında alınması gereken dersler, toplam AKTS ve kredi miktarı ile ilgili diğer hususlar için ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.

(5) Tezli yüksek lisans programları, ikinci öğretim programı şeklinde de yürütülebilir.

Süre

MADDE 7- (1) Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kaydolduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, programın en geç altı yarıyılda tamamlanması gerekir.

(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre içerisinde yükseköğretim kurumunun öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine getiremeyen; azami süreler içerisinde tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir.

(3) Yüksek lisans programlarından, süresinden önce mezun olabilecek öğrenciler ile ilgili düzenlemeler ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Tez danışmanı atanması

MADDE 8- (1) Tezli yüksek lisans programında, ilgili anabilim/anasanat dalı kurul kararı ile her öğrenci için Üniversitenin kadrosunda bulunan, YÖK’ün Lisansüstü Eğitim-Öğretim Programı Açılması ve Yürütülmesine Dair İlkelerinde öngörülen asgari şartları sağlayan bir tez danışmanını en geç birinci yarıyılın sonuna kadar; öğrencinin danışmanıyla beraber belirlediği tez konusunu ise en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile kesinleşir. Tez danışmanı atama ve tez konusu belirleme süreci ile ilgili diğer hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(2) Tez danışmanı, ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. 2547 sayılı Kanunun ek 46 ncı maddesi kapsamında kısmi zamanlı olarak görevlendirilen en az doktora derecesine sahip araştırmacılar da tez danışmanı olarak seçilebilir. Ancak bu kişilerin danışman olarak görevlendirilebilmesi için öğrencinin talebi, ilgili araştırmacının yazılı muvafakati ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı şarttır. Yükseköğretim kurumunda belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından da en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir.

(3) Yükseköğretim Kurumu ya da üst kurullarında yer değiştiren ve emekliye ayrılan öğretim üyelerinin başlamış olan danışmanlıkları süreç tamamlanıncaya kadar devam eder. Bu süreç ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Yüksek lisans tezinin sonuçlanması

MADDE 9- (1) Tezli yüksek lisans programında eğitim alan bir öğrenci, teziyle ilgili elde ettiği sonuçları, ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen tez yazım kurallarına göre yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.

(2) Öğrencinin tez savunmasına girebilmesi için gerekli şartlar; yayın, proje, tebliğ, sosyal transkript ve benzeri faaliyetler ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(3) Yüksek lisans tez jürisi, tez danışmanı ve ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de kendi yükseköğretim kurumu dışından olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur. İkinci tez danışmanının tez savunmasına resmi olarak katılması durumunda jüri beş kişiden oluşur. Tez savunmasına ilişkin diğer hususlar  ilgili mevzuat hükümlerine göre  belirlenir.

(4) Öğrenci yüksek lisans tezini düzeltme verilen tezler dâhil savunma tarihinden en az bir ay önce danışmanına sunar. Danışman; tezi, tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşünü ve teze ilişkin intihal/benzerlik yazılım programı raporunu ilgili anabilim/anasanat/bilim/sanat dalı/program başkanlığı aracılığıyla enstitüye gönderir. Enstitü savunma tarihini belirleyerek tezi, benzerlik raporu ile birlikte jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde tez, karar verilmek üzere gerekçesi ile birlikte Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.

(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez sınavına alır. Tez sınavı, tez çalışmasının sunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez sınavı, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda gerçekleştirilir.

(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç iş günü içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.

(7) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(8) Öğrencinin isteğine bağlı olarak ya da tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması halinde kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Bu süreç ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Diploma

MADDE 10- (1) Tez sınavına girebilmek için ilgili mevzuat hükümlerine göre belirtilen koşulları sağlayan ve tez sınavında başarılı olan öğrenci, yüksek lisans tezinin ciltlenmiş ve elektronik ortamda kaydedilmiş kopyasını Yükseköğretim Kurulu ve ilgili enstitü tarafından istenen belgelerle birlikte, tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde Enstitüye teslim eder. Öğrenci, Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli yüksek lisans diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu, öğrencinin başvurusu üzerine tez teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği kesilir. Bu süreç ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen esaslara göre yürütülür.

(2) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin kaydolduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur.

(3) Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının enstitüye teslim edildiği tarihtir.

(4) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere, Enstitü tarafından Ulusal Tez Merkezi Sistemi üzerinden Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına iletilir.

Tezsiz yüksek lisans programı

MADDE 11- (1) Tezsiz yüksek lisans programının amacı; öğrenciye ilgili alanda bilgi ve donanım kazandırmak, mevcut bilginin uygulamada nasıl kullanılacağını göstermektir.

(2) Tezsiz yüksek lisans programı toplam 30 kredi ve 60 AKTS’den az olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur. Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı yarıyılda bu derse kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda Enstitünün belirlediği yazım kurallarına uygun olarak yazılmış olan dönem projesini vermek zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz olup, başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.

(3) Öğrenci; programında öngörülen kredi tutarını, danışmanının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile bir diploma için kullanılmamış olmak koşulu ile başka lisansüstü programlardan daha önce almış olduğu lisansüstü derslerini geçerli saydırarak tamamlayabilir.

(4) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üçü, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, danışman onayı ile lisans derslerinden seçilebilir.

(5) Tezsiz yüksek lisans programının sonunda,  ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen esaslara göre dönem projeleri için savunma sınavı yapılabilir.

(6) Tezsiz yüksek lisans programı, ikinci öğretim programı olarak da yürütülebilir.

(7) Yabancı uyruklu öğrencilerin tezsiz yüksek lisans programına kabulü ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Süre

MADDE 12- (1) Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kaydolduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl, en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programın gereksinimlerini tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

Danışman atanması

MADDE 13- (1) Tezsiz yüksek lisans programında ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığı, kurul kararı ile her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesini veya Senato tarafından belirlenen niteliklere sahip doktora derecesine sahip bir öğretim elemanını en geç birinci yarıyılın sonuna kadar danışman olarak belirler.

Diploma

MADDE 14- (1) Kredili derslerini ve dönem projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

(2) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur.

(3) Tezsiz yüksek lisans programına devam edenler, başvurdukları tezli yüksek lisans programına başvuru için belirlenmiş olan asgari şartları yerine getirmek kaydıyla, belirlenen kontenjan dahilinde tezli yüksek lisans programına geçiş yapabilirler. Bu durumda tezsiz yüksek lisans programında alınan dersler anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla tezli yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılabilir.

(4) Tezsiz yüksek lisans programından tezli yüksek lisans programına geçiş sürecine ilişkin şartlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Doktora Programı

Genel esaslar

MADDE 15- (1) Doktora programı, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırır.

(2) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi güz ve bahar yarıyılı altmış  AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş bütünleşik doktora öğrenciler için ise en az kırk iki kredilik on dört ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 300 AKTS kredisinden oluşur.

(3) Doktora programlarında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer lisansüstü eğitim-öğretim enstitülerinde verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler ise en fazla dört ders seçebilir.

(4) Lisans dersleri ders yüküne ve doktora kredisine sayılmaz.

(5) Doktora programlarında alınması gereken dersler, toplam AKTS ve kredi miktarı ile ilgili diğer hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(6) Doktora programları ikinci öğretim olarak açılamaz.

(7) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir.

(8) Lisansüstü programlara yabancı uyruklu öğrencilerin kabulüne ilişkin esaslar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Başvuru ve kabul

MADDE 16- (1) Doktora programına başvurabilmek için adayların;

a) Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla; Senato tarafından belirlenecek bir puana veya YÖK tarafından eşdeğerliliği kabul edilen bir sınavdan muadil puana sahip olmaları gerekir. Ancak doktora/sanatta yeterlik/tıpta uzmanlık/diş hekimliğinde uzmanlık/veteriner hekimliğinde uzmanlık/eczacılıkta uzmanlık mezunlarının doktora programlarına başvurularında ALES şartı aranmaz. Bu adayların ön değerlendirme ve yerleştirme puanının hesaplanması aşamalarında ALES puanı mezun olunan lisansüstü programa girişteki puan türü veya uzmanlık alanı dikkate alınmaksızın, 70 olarak belirlenir ve ilgili programın şartlarında ilan edilir. Ayrıca bu adaylar daha önceden aldığı puan türü veya doktora/sanatta yeterlik/uzmanlık alanından farklı bir alanda başvuru yapabilir.

b) Tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık fakülteleri ile hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine sahip olmaları ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde, 55 puandan az olmamak koşuluyla, Senato tarafından belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir.

c) Lisans derecesiyle doktora programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya eşdeğer bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 80 puandan az olmamak koşuluyla,  ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Doktora programına başvuracak olanların programa kabulünde, ALES puanı yanı sıra yazılı olarak yapılacak bilimsel değerlendirme sınavı ve/veya mülakat sonucu ile yüksek lisans derecesiyle başvuranlar için yüksek lisans not ortalaması da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru koşulları, öğrenci kabulü ve uygulamaya ilişkin diğer hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(2) Hazırlık sınıfları hariç, en az on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.

(3) Adaylardan doktora başvurularında 55 puanın üzerinde ALES puanı istenip istenmeyeceği ve ALES puanının %50'den az olmamak koşuluyla hangi ağırlıkta değerlendirmeye alınacağı  ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir. Enstitü Yönetim Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile sadece ALES puanı ile de öğrenci kabul edilebilir. ALES'e eşdeğer kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen eşdeğer puanlar Senato kararı ile yükseltilebilir.

(4) Konservatuvar programları ile güzel sanatlar fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anasanat/anabilim dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmayabilir. Ancak Senatonun kararı ile ALES puanı aranabilir. Bu durumda taban puan Senato tarafından belirlenir.

(5) Doktora programına öğrenci kabulünde anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması zorunludur. Bu asgari puanlar, girilecek programların özelliklerine göre, ilgili anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile yükseltilebilir.

(6) Temel tıp bilimlerinde doktora programlarına başvurabilmek için tıp fakültesi mezunlarının lisans diplomasına ve 50 puandan az olmamak koşuluyla ilgili Senato kararı ile belirlenecek TUS’tan alınmış temel tıp puanına veya ALES’in sayısal puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları; tıp fakültesi mezunu olmayanların ise yüksek lisans diplomasına (diş hekimliği ve veteriner fakülteleri mezunlarının lisans derecesine) ve ALES’in sayısal puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Temel tıp puanı, TUS’ta temel tıp bilimleri Testi-1 bölümünden elde edilen standart puanın 0,7; klinik tıp bilimleri testinden elde edilen standart puanın 0,3 ile çarpılarak toplanması ile elde edilir. Doktora programlarına öğrenci kabulünde, temel tıp puanı veya ALES puanı yanı sıra gerekirse, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması, bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken diğer belgeler (referans mektubu, neden doktora yapmak istediğini belirten kompozisyon, uluslararası standart sınavlar ve benzeri) ilgili Senato tarafından belirlenir. Ancak temel tıp bilimlerinde doktora programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puana eşdeğer bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir. Temel tıp puanının veya ALES puanının %50'den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir. Enstitü Yönetim Kurulu kararı ve Senatonun onayı ile sadece temel tıp puanı veya ALES puanı ile de öğrenci kabul edilebilir.

Süre

MADDE 17- (1) Doktora programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kaydolduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl; lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.

(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için ise altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen ancak tez çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(4) Lisans derecesi ile doktora programına başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara, talepleri halinde tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Bu süreç ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.

Tez danışmanı atanması

MADDE 18- (1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı, kurul kararı ile her öğrenci için Üniversite kadrosunda bulunan ilgili mevzuat hükümlerinde öngörülen asgari şartları sağlayan bir tez danışmanını ve danışmanla öğrencinin birlikte belirleyeceği tez konusunu ilgili enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez önerisi Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla kesinleşir. Tez danışmanının, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur. Bu süreç ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.

(2) Tez danışmanı,  birinci fıkrada belirtilen niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. 2547 sayılı Kanunun ek 46 ncı maddesi kapsamında kısmi zamanlı olarak görevlendirilen en az doktora derecesine sahip araştırmacılar da tez danışmanı olarak seçilebilir. Ancak bu kişilerin danışman olarak görevlendirilebilmesi için öğrencinin talebi, ilgili araştırmacının yazılı muvafakati ve Enstitü Yönetim Kurulunun kararı şarttır. Yükseköğretim kurumunda belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun belirlediği ilkeler çerçevesinde Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Diş hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri anabilim dalları hariç, doktora programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından da en az doktora derecesine sahip kişilerden olabilir.

(3) Danışman değişikliğine yönelik düzenlemeler ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(4) Yükseköğretim Kurumu ya da üst kurullarında yer değiştiren ve emekliye ayrılan öğretim üyelerinin başlamış olan danışmanlıkları süreç tamamlanıncaya kadar devam eder. Bu süreç  ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Yeterlik sınavı

MADDE 19- (1) Yeterlik sınavı, en az yedi ders ve seminer dersini başarıyla tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci, ocak-haziran ayları ya da temmuz-aralık ayları arasında olmak üzere bir yılda en fazla iki kez yeterlik sınavına girebilir.

(2) Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan öğrenci ise en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır. Geçerli bir mazereti olmaksızın bu süreler içerisinde yeterlik sınavlarına girmeyen öğrenci başarısız sayılır ve Üniversite ile ilişiği kesilir.

(3) Yeterlik sınavları, ilgili anabilim dalı kurul kararı ile oluşturulan ve Enstitü Yönetim Kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Sınav jürisi en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere danışman dâhil beş asıl ve en az biri Üniversite dışından olmak üzere iki yedek öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili Enstitü Yönetim Kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri, altı öğretim üyesinden oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır. Bu sürece ilişkin diğer hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(4) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava alınır. Sınavların ağırlıkları ile notlarının hesaplanmasında, bu Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinde ve Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenen esaslara göre işlem yapılır. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, ilgili anabilim dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç iş günü içinde Enstitüye tutanakla bildirilir.

(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci bir sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(6) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi miktarının üçte birini geçmemek koşuluyla fazladan ders/dersler almasını isteyebilir. Bu durumda öğrenci, ilgili Enstitü tarafından belirlenecek dersleri alarak başarılı olmak zorundadır.

(7) Lisans derecesi ile doktora programına kabul edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek lisans programına geçebilir. Yüksek lisans programına geçme şartları ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Tez izleme komitesi

MADDE 20- (1) Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için, sınav evrakının Enstitüye teslimini izleyen bir ay içinde, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile bir tez izleme komitesi (TİK) oluşturulur.

(2) Tez izleme komitesi (TİK) üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanı dışında anabilim/anasanat dalı içinden ve başka bir anabilim/anasanat dalı veya başka bir üniversiteden birer üye yer alır. İkinci tez danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse komite toplantılarına katılabilir. İkinci tez danışmanı tez izleme komitesi (TİK) üyeleri dışından seçilir.

(3) Tez izleme komitesinin (TİK) kurulmasından sonraki dönemlerde, anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.

Tez önerisi savunması

MADDE 21- (1) Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi (TİK) önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine iletir. Bu süreç ilgili mevzuat hükümleri kapsamı ile belirlenen esaslara göre yürütülür.

(2) Tez izleme komitesi (TİK), öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabulüne, reddine veya düzeltilmesine salt çoğunlukla karar verir. Eğer tez önerisinde düzeltme kararı çıkmışsa öğrenciye bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret yönünde salt çoğunlukla verilen karar, ilgili anabilim dalı başkanlığınca işlemin bitişini izleyen üç iş günü içinde Enstitüye tutanakla bildirilir. Tez önerisinin kabul edilmesi durumunda tez konusu, Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile onaylanır.

(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez izleme komitesi (TİK) atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde, danışman ve/veya tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi (TİK), ocak-haziran ve temmuz-aralık ayları arasında birer defa olmak üzere yılda iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, tez izleme komitesi (TİK) tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir. Tez izleme komitesi (TİK) tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez tez izleme raporundan başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Bu süreç ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.

(5) Enstitü Yönetim Kurulu tarafından kabul edilmiş mazereti bulunmadan tez izleme komitesi (TİK) süresi içinde rapor sunmayan veya ilan edilen gün ve saatte sınava girmeyen öğrencinin tez izleme sınavı başarısız sayılır.

Doktora tezinin sonuçlandırılması

MADDE 22- (1) Doktora programındaki bir öğrenci, elde ettiği sonuçları ilgili Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenen yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.

(2) Öğrencinin doktora tez savunmasına girebilmesi için seminer dâhil en az sekiz ders ve mezuniyeti itibari ile toplamda en az 240 AKTS kredili derslerden başarılı olması gerekir. Doktora tez savunmasına girebilmek için adayın bilimsel bir proje başvurusunda bulunması ya da bu kapsamda bir projede görev alması ve uluslararası hakemli dergilerden birinde yayın yapmış/yayına kabul almış olması şartı aranır. Bilimsel yayınların ve projelerin niteliği ve sayısı ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(3) Doktora tezinin savunulmasından en geç bir ay önce ve düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci, tezini tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman, tezin yazım kurallarına uygun ve savunulabilir olduğuna ilişkin yazılı görüşü ile birlikte ilgili anabilim/anasanat dalı kurul kararıyla belirlenmiş olan tez jüri önerisini, tez nüshalarını ve intihal/benzerlik yazılım programı raporunu anabilim/anasanat dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir. Enstitü, söz konusu tez ve teze ilişkin benzerlik raporunu jüri üyelerine gönderir. Jüri üyelerinin rapordaki verileri dikkate alarak yapacağı inceleme sonucunda intihal tespit edilmesi durumunda rapor, gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.

(4) Doktora tez jürisi, danışman ve enstitü anabilim dalı kurulunun önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde (TİK) yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi kendi yükseköğretim kurumu dışından olmak üzere danışman dâhil beş asıl ve en az biri kendi yükseköğretim kurumu dışından olmak üzere iki yedek öğretim üyesinden oluşur. İkinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir.

(5) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az üç tez izleme komitesi (TİK) raporunu tez önerisi haricinde sunması gerekir.

(6) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına alır. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.

(7) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Alınan karar öğrenciye ve dinleyicilere açıklanır. Tezi kabul edilen öğrenci başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez sınavını izleyen üç iş günü içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada da başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tez savunmasında başarılı olamayan öğrencilere talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Bu durumdaki öğrencilere tezsiz yüksek lisans diplomasının verilmesi için gerekli şartlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Doktora diploması

MADDE 23- (1) Tez savunmasında başarılı olmak ve mezuniyet için  ilgili mevzuat hükümlerinde belirtilen koşulları sağlamak kaydıyla, tezini savunma sınavından sonra bir ay içerisinde, ciltlenmiş ve elektronik ortamda kaydedilmiş kopyası ile Yükseköğretim Kurulu ve ilgili enstitü tarafından istenen belgelerle birlikte enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci, Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla doktora diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu, öğrencinin başvurusu üzerine tez teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları süresi içinde yerine getirmeyen öğrenci, koşulları yerine getirinceye kadar geçici mezuniyet belgesini ve diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması durumunda Üniversite ile ilişiği kesilir. Bu süreç ilgili mevzuat hükümleri ile belirlenen esaslara göre yürütülür.

(2) Doktora diploması üzerinde enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının ilgili enstitüye teslim edildiği tarihtir.

(3) İlgili Enstitü, tezin tesliminden itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyasını elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere, Ulusal Tez Merkezi Sistemi üzerinden Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına iletir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Sanatta Yeterlik Programı

Genel esaslar

MADDE 24- (1) Sanatta yeterlik çalışması, özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir yükseköğretim programıdır.

(2) Sanatta yeterlik programı tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi güz ve bahar yarıyılı 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik on dört ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 300 AKTS kredisinden oluşur.

(3) Lisansüstü dersler, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir.

Başvuru ve kabul

MADDE 25- (1) Sanatta yeterlik çalışmasına başvurabilmek için adayların lisans veya yüksek lisans diplomasına sahip olmaları ve güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvar mezunları ile diğer fakültelerin eşdeğer programlarından mezun olanların haricinde yüksek lisans derecesiyle başvuran adayların ALES sözel puan türünde en az 55 puandan, lisans derecesiyle başvuran adayların ise ALES sözel puan türünde en az 80 puandan az olmamak koşuluyla ilgili Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir.

(2) Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4 üzerinden en az 3 veya eşdeğer bir puan olması gerekir. Sanatta yeterlik programına başvuracak olanların sanatta yeterlik programlarına kabulünde, ALES puanı, yüksek lisans not ortalaması ile mülakat/yetenek sınavı/portfolyö incelemesi sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken referans mektubu, neden sanatta yeterlik yapmak istediğini belirten kompozisyon, uluslararası standart sınavlar ve benzeri diğer belgeler Senato tarafından belirlenir.

(3) Sanatta yeterlik programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan eşdeğer bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir. Konservatuvar programları ile güzel sanatlar fakültelerinin sadece özel yetenek sınavı ile öğrenci kabul eden programlarının enstitülerdeki anasanat ve anabilim dallarındaki öğretim dili Türkçe olan programlarına başvurularda Devlet Hastanesi veya Devlet Üniversitesi hastanesinden alınmış sağlık raporu ile belgelenmesi şartıyla;

a) Düzeltilmemiş engeli en az %70 veya düzeltilmiş engeli en az %40 ve üzeri olan işitme engelli adaylarda,

b) Engel düzeyi %50 ve üzeri olmak üzere zihin yetersizliği bulunan engelli adaylarda,

c) Engel düzeyi %40 ve üzeri “yaygın gelişimsel bozukluk” (Otizm spektrum bozukluğu/çocukluk otizmi/atipik otizm, Rett Sendromu, Asperger Sendromu) tanısı bulunan engelli adaylarda,

başvuru yapabilmeleri için yabancı dil puanı aranmaz. Bu adaylar yabancı dil puanı olarak Üniversite tarafından aranan yabancı dil taban puanı şartını sağlamış sayılır.

(4) ALES puanının %50’den az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir. Enstitü Yönetim Kurulu ve Senatonun uygun görmesi durumunda yalnız ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir. ALES’e eşdeğer kabul edilen ve Yükseköğretim Kurulunca ilan edilen eşdeğer puanlar, her bir Senato kararı ile yükseltilebilir. Ancak enstitülerdeki, güzel sanatlar fakülteleri ile konservatuvarlara ilişkin anabilim/anasanat dallarına öğrenci kabulünde birinci fıkra hükümleri uygulanır.

(5) Lisansüstü sanatta yeterlik programlarına yabancı uyruklu öğrencilerin kabulüne ilişkin esaslar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Süre

MADDE 26- (1) Sanatta yeterlik programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kaydolduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.

(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Bu süreç  ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen esaslara göre yürütülür.

(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile bitiren, ancak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını birinci fıkrada belirtilen azami on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(4) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına başvurmuş öğrencilerden gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta yeterlik tezinde başarılı olamayanlara talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Bu süreç ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen esaslara göre yürütülür.

Danışman atanması

MADDE 27- (1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı, kurul kararı ile her öğrenci için danışmanlık yapacak Üniversite kadrosunda bulunan, ders ve uygulama seçimi ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların yürütülmesi için bir danışman ile danışman ve öğrencinin birlikte belirleyeceği tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların konusunu ve başlığını enstitüye önerir, bu öneri Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kesinleşir. Danışmanın, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur. Sanatta yeterlik çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanabilir. Sanatta yeterlik programlarında tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar yönetilebilmesi için, başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olmak gerekir. İkinci tez danışmanı Üniversite kadrosu dışından da doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden olabilir.

(2) Danışman, nitelikleri Senato tarafından belirlenen öğretim üyeleri ile doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip öğretim görevlileri arasından seçilir.

Sanatta yeterlik çalışmasının sonuçlanması

MADDE 28- (1) Tez hazırlayan öğrenci elde ettiği sonuçları, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmasını açıklayan ve belgeleyen metni ilgili Senato tarafından kabul edilen yazım kurallarına uygun biçimde yazarak, tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını jüri önünde sözlü olarak savunur. Sanatta yeterlik çalışması savunmasına girebilmek için gerekli diğer hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(2) Sanatta yeterlik çalışmasının savunmasından önce ve düzeltme verilen tez ve çalışmalarda ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini ve/veya çalışmasını tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim Kuruluna gönderilir.

(3) Sanatta yeterlik çalışmasını tamamlayan öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını, savunma sınavından en geç bir ay önce danışmanına teslim eder. Danışman, tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden görüşünü yazılı olarak belirtir ve anabilim/anasanat dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye gönderir.

(4) Sanatta yeterlik jürisi, danışman ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile atanır. Jüri, en az ikisi kendi yükseköğretim kurumu dışından öğretim üyesi olmak üzere danışman dâhil beş kişiden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili Enstitü Yönetim Kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı kişiden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir. Bu süreçle ilgili diğer hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin veya metnin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının sunumu ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.

(6) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri, dinleyicilere kapalı olarak, öğrencinin tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışması hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması kabul edilen öğrenciler başarılı olarak değerlendirilir. Bu karar, ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç iş günü içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi ve sanatta yeterlik çalışması başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak sanatta yeterlik çalışması kabul edilmeyen öğrencinin yükseköğretim kurumu ile ilişiği kesilir. Tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasında başarılı olamayan öğrencilere talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Bu durumdaki öğrencilere tezsiz yüksek lisans diplomasının verilmesi için gerekli şartlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Sanatta yeterlik diploması

MADDE 29- (1) Sanatta yeterlik çalışmasında başarılı olan öğrenciye, Senato tarafından belirlenen diğer koşulları da sağlamak kaydıyla Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanan sanat dalının özelliğine göre alanı belirleyen bir diploma verilir. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının ilgili enstitüye teslim edildiği tarihtir.

(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve  ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen diğer koşulları sağlamak kaydıyla sanatta yeterlik tezinin ciltlenmiş ve elektronik ortamda kaydedilmiş kopyası ile Yükseköğretim Kurulu ve ilgili enstitü tarafından istenen diğer belgelerle birlikte enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci sanatta yeterlik diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği kesilir. Bu ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.

(3) İlgili enstitü, tezin tesliminden itibaren üç ay içinde sanatta yeterlik tezinin bir kopyasını elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına iletir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Lisansüstü akademik takvim

MADDE 30- (1) Lisansüstü programlarda eğitim-öğretim, ilgili kurulların kararlaştırdığı ve Senatonun onayladığı akademik takvime göre yürütülür.

(2) İlgili enstitü kurulları akademik programların özelliklerini dikkate alarak kayıt, eğitim-öğretim, sınav, yarıyıl tatili ve yaz tatili dönemlerini ihtiva eden bir sonraki eğitim-öğretim yılına ait akademik takvim tekliflerini, en geç mayıs ayı içinde Senatonun onayına sunarlar.

Kontenjanların belirlenmesi

MADDE 31- (1) Lisansüstü program kontenjanları, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından belirlenen lisansüstü programlarda görev alabilecek öğretim üyesi sayısı ve mevcut öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısı dikkate alınarak ilgili anabilim/anasanat dallarının önerisi ile Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Bu süreçlere ilişkin hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Öğrenci kabulü

MADDE 32- (1) Bilimsel değerlendirme sınavı yapılacak lisansüstü programlara öğrenci kabulü için oluşturulacak bilimsel değerlendirme sınavı jürileri, ilgili anabilim/anasanat dalı kurulunun önerisi üzerine Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Bu sürece ilişkin işlemler, başvuru koşulları, adaylardan istenen belgeler ve öğrenci kabulüne dair diğer hususlar ile sınav değerlendirmesinin nasıl yapılacağı Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenir ve ilan edilir.

Zorunlu dersler

MADDE 33- (1) Lisansüstü programlarda öğrencinin “Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği” konularını içeren en az bir dersi alması zorunludur. Bu dersi veya aynı içeriğe sahip bir başka dersi lisansüstü eğitiminin herhangi bir döneminde almış ve başarı ile geçmiş öğrenciler, lisansüstü programlarda bu dersi tekrar almayabilirler. Öğrencilerin bu kapsamda daha önce alıp başarı ile tamamlamış oldukları derslerin kabulüne ilişkin hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(2) Lisansüstü programlarda zorunlu derslerin kredi miktarı ilgili programdaki toplam kredinin yarısını geçemez.

Yabancı dil hazırlık

MADDE 34- (1) Yüksek lisans ve doktora/sanatta yeterlik eğitiminin tamamen veya kısmen yabancı dilde yürütüldüğü programlarda, bu programlara ait yabancı dil başarı notunu sağlayamayan veya yabancı dil eğitimi almak isteyen öğrenciler için isteğe bağlı yabancı dil hazırlık programı uygulanabilir.

(2) İsteğe bağlı yabancı dil hazırlık programı, 19/4/2023 tarihli ve 32168 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Yabancı Dil ve Hazırlık Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ve ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.

Bilimsel hazırlık programına öğrenci kabulü

MADDE 35- (1) Yüksek lisans ve doktora programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans veya doktora programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri Üniversite dışındaki diğer üniversitelerden almış olan yüksek lisans veya doktora programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.

(2) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçemez. Ancak bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık derslerinin yanı sıra ilgili anabilim/anasanat dalı kurul kararı ve Enstitü Yönetim Kurulunun onayı ile lisansüstü programa yönelik dersler de alabilir.

(3) Bilimsel hazırlık programında alınacak dersler, derslere devam, sınavlar, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders tekrarı, kayıt silme ve diğer esaslar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(4) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dâhil edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans veya doktora programı sürelerine dâhil edilmez. Bu süreçlere ilişkin hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Özel öğrenci kabulü

MADDE 36- (1) Diğer bir yükseköğretim kurumunda lisansüstü programa kayıtlı olan öğrenci, kayıtlı olduğu Enstitünün anabilim/anasanat dalı başkanlığının onayı ile özel öğrenci olarak başvurabilir. Başvuru sahipleri, ilgili Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının onayı ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla lisansüstü derslere özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Lisansüstü derslere kabul edilen öğrencilerin özel öğrenci olarak aldıkları ve başarılı oldukları derslerin muafiyet işlemleri kayıtlı oldukları Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından yürütülür.

(2) Özel öğrenciler, toplamda iki yarıyılı geçmemek üzere her yarıyılda en fazla iki ders alabilir. Bu öğrenciler, kayıtlı öğrenciler gibi dersi/dersleri aldıkları yarıyıl için  ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen yükümlülükleri yerine getirmek zorundadır.

(3) Özel öğrencilere talepleri halinde aldıkları dersleri ve notları gösteren bir belge verilir. Bu belgede özel öğrencilik statüsü belirtilir.

(4) Özel öğrencilerin disiplin iş ve işlemleri 2547 sayılı Kanunun 54 üncü maddesine göre yapılır.

(5) Lisansüstü programa kabul edilen öğrencilerin özel öğrenci olarak aldığı ve başarılı olduğu derslerin muafiyet işlemlerinde, muafiyet verilen dersler ilgili lisansüstü eğitiminde verilen derslerin %50’sini geçemez. Bu sürece ilişkin diğer hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Yatay geçişle öğrenci kabulü

MADDE 37- (1) Yurt içinde veya Yükseköğretim Kurulu tarafından denkliği kabul edilen, yurt dışındaki bir yükseköğretim kurumunda lisansüstü programlarda kayıtlı, asgari bir yarıyılını başarıyla tamamlamış, tez önerisi vermemiş öğrenciler talepleri hâlinde ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararıyla yatay geçiş başvurusunda bulunabilirler.

(2) Araştırma görevlisi kadrosunda bulunan öğrencilerin yatay geçiş başvurularında kontenjan şartı aranmaz. Yatay geçiş ile ilgili diğer hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(3) Yatay geçiş için başvuran adayın, başvurduğu lisansüstü program için bu Yönetmeliğin ilgili maddesinde düzenlenen asgari başvuru koşullarını ve başvurduğu dönemde ilgili program için çıkılmış olan ilandaki asgari şartları sağlamış olması gerekir.

Öğrenci değişim programı

MADDE 38- (1) Erasmus, Farabi ve Mevlana gibi değişim programlarına ilişkin uygulamalar, ilgili mevzuat hükümleri ve Senatonun belirlediği esaslar çerçevesinde yürütülür.

Lisansüstü programlara kayıt

MADDE 39- (1) Lisansüstü programlara kabul edilen öğrencilerin kayıt işlemleri, akademik takvimde belirtilen tarihlerde, ilan metninde duyurulan belgelerle birlikte ilgili Enstitü tarafından yapılır.

(2) Lisansüstü programlara kabul edilen öğrencilerin kayıtlarının kesinleşmesi için gerekli koşullar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Programlar sınavlar ve değerlendirme

MADDE 40- (1) Enstitü anabilim/anasanat dallarındaki lisansüstü öğretim planları, lisansüstü programdan mezun olunabilmesi için alınması gereken zorunlu/seçmeli dersler, tez, seminer ve benzeri çalışmaları ile kredi toplamlarıdır. Lisansüstü öğretim planları ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen asgari şartlara uymak kaydı ile ilgili Enstitü Yönetim Kurulunda görüşülerek onaylanır.

(2) Bir yarıyılda hangi lisansüstü derslerin açılacağı ve bu derslerin doktora veya eşdeğeri lisansüstü eğitim mezunu hangi öğretim elemanları ile 2547 sayılı Kanunun ek 46 ncı maddesi uyarınca görevlendirilen araştırmacılar tarafından verileceği, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalları başkanlarının önerileri üzerine Enstitü Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.

(3) Lisansüstü programların kredileri veya Yükseköğretim Kurulu tarafından ilgili programın yer aldığı diploma düzeyleri, ilgili alan için Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesine göre belirlenen Kredi aralığına ve öğrencilerin çalışma saati göz önünde tutularak Senato tarafından belirlenen AKTS kredisine göre oluşturulur. Bu süreçte aşağıdaki hususlar dikkate alınır:

a) Bir lisansüstü dersin yarıyıl kredi değeri, bir yarıyıl devam eden dersin haftalık teorik ders saatinin tamamı ile haftalık uygulama veya laboratuvar saatinin yarısının toplamıdır.

b) İlgili diploma programını bitiren öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinliklere o dersin katkısını ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça belirlenmiş teorik veya uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için öngörülen diğer faaliyetler için gerekli çalışma saatleri de göz önünde bulundurularak Senato tarafından belirlenen ilkeler çerçevesinde AKTS ders kredileri hesaplanır.

(4) Lisansüstü programlarla ilgili devam zorunluluğu, ders sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma koşulları, ders tekrarı ve diğer esaslar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(5) Bir dersten başarılı olabilmek için hesaplanan geçme notunun yüksek lisans için en az CC, doktora için en az BB olması gerekir. Notların değerlendirilmesinde aşağıda belirtilen puanlama sistemi uygulanır:

Puan                             Harf Notu                            Sayısal Karşılığı

90-100                               AA                                           4,00

85-89                                 BA                                           3,50

80-84                                 BB                                           3,00

75-79                                 CB                                           2,50

70-74                                 CC                                           2,00

65-69                                 DC                                           1,50

60-64                                 DD                                           1,00

50-59                                 FD                                           0,50

49 ve aşağısı                       FF                                           0,00

(6) Diğer harf notları ve tanımları şunlardır:

Harf Notu                Sayısal Karşılığı                              Anlamı

M                                      0,00                                         Muaf

D                                       0,00                                      Devamsız

B                                       0,00                                       Başarılı

S                                        0,00                                  Süren çalışma

K                                       0,00                                      Başarısız

G                                       0,00                                       Girmedi

(7) Enstitü Yönetim Kurulu tarafından onaylanan dersler içinden hangilerinin öğrencilerin ders programlarında yer alacağına, öğrenci ile birlikte öğrencinin danışmanı karar verir. Danışmanlık görevi tez danışmanı atanıncaya kadar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanı veya program koordinatörü/başkanı tarafından yapılır.

(8) Öğrencinin herhangi bir yarıyıldan sonra programına devam edebilmesi için gerekli ek başarı koşulları ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

(9) Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve tüm adaylara eş zamanlı olarak yapılabileceği gibi alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da yapılabilir. Sınavlarda sorulacak soruların hazırlanması, soru bankasının oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav sorularının kâğıt ortamında veya elektronik ortamda saklanması ile sınav güvenliğinin sağlanmasına ilişkin hususlar Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen ilkelere göre yürütülür.

İtiraz

MADDE 41- (1) Öğrencilerin, sınavlardan aldıkları notlara ilişkin maddi hata itirazları, not ilanından itibaren on beş gün içinde ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığına yazılı olarak yapılır. İlgili anabilim dalında oluşturulan komisyon tarafından maddi hata dilekçeleri incelenir. Not değişiklikleri Enstitü Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar işleme alınmaz.

(2) Maddi hatalarla ilgili düzeltmelerin bir sonraki yarıyılın ders kayıt dönemine kadar yapılmış olması gerekir.

(3) Öğrencilerin lisansüstü eğitim-öğretim programlarına ilişkin diğer itirazlarında da aynı usul geçerlidir. Bu süreçlere ilişkin diğer hususlar ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenir.

Diğer hükümler

MADDE 42- (1) Yabancı uyruklu adaylarla lisans eğitiminin tamamını yurt dışında tamamlayan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı adayların lisansüstü programlara kabulüne ilişkin esaslar Senato ve Yüköğretim Kurulu kararı ile belirlenir.

(2) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.

(3) Tıpta ve diş hekimliğinde uzmanlık doktoraya eşdeğer düzeyde olup, bu uzmanlık eğitimleri 3/9/2022 tarihli ve 31942 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Yönetmeliğine göre yürütülür.

(4) Yükseköğretim Kurulu tarafından açılmasına izin verilen lisansüstü programlar Rektörlüğün bulunduğu il dışında sürdürülemez.

(5) Senato tarafından, afet ve salgınlarda tez aşamasındaki lisansüstü eğitim öğrencilerine talepleri halinde bir dönem, afet veya salgının aşamasına göre tekrar başvurmaları durumunda bir dönem daha olmak üzere en fazla iki dönem ek süre verilebilir, verilen bu ek süreler azami süreden sayılmaz.

Hüküm bulunmayan haller

MADDE 43- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde 2547 sayılı Kanun ve  ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu kararları uygulanır.

Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

MADDE 44- (1) 29/8/2017 tarihli ve 30169 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ahi Evran Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

İntibak

GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce kayıtlı olan öğrenciler için 44 üncü maddeyle yürürlükten kaldırılan Ahi Evran Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği hükümleri uygulanır.

Yürürlük

MADDE 45- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 46- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Rektörü yürütür.